Sonuçları 2025’te paylaşılan bir araştırma, çalışanların neredeyse yarısının “olumlu çalışma ortamı”nı en önemli öncelik olarak gördüğünü gösteriyor. Çalışanların %47'si, uzaktan veya hibrit çalışma opsiyonlarını önceliklendirirken, 5 çalışandan üçü rekabetçi bir maaş ve yan hakların, iş memnuniyeti açısından kritik önem taşıdığını düşünüyor. Çalışan beklentilerinin günden güne değiştiği, çalışan beklentilerinin jenerasyona göre şekillendiği ve yetenekli çalışanları elde tutabilmenin sürdürülebilir şirket başarısında kritik önem taşıdığı bir dönemde; çalışan deneyimi kavramı kritik önem taşıyor. Çalışan deneyimi, dijitale tam anlamıyla taşınmış insan kaynakları (İK) süreçlerinin desteğiyle iyileştirilebiliyor. SAP’nin popüler İK çözümü SuccessFactors (SF), tam da bu noktada devreye giriyor. BTC Bilişim Hizmetleri olarak SAP SuccessFactors’ın İK yönetimindeki rolüne, çalışan deneyimi kavramının tanımına, SAP SF çözümünün çalışan deneyimine sunduğu katkılara odaklanacağız.
SAP SuccessFactors’ın insan kaynakları yönetimindeki rolü?
Bulut tabanlı bir “insan sermayesi yönetimi” yazılımı olan SAP SuccessFactors, bugün İK dijital dönüşümü denince akla ilk gelen ve başarısı küresel çapta kanıtlanmış çözümlerin başında geliyor. İK planlamasından yetenek yönetimine, işe alımdan eğitim ve gelişime, ücret ve yan hak yönetiminden çalışan deneyimine, İK iş biriminin tüm fonksiyonlarına özel dijital çözümler sunan SAP SuccessFactors, bir çalışanın edinilmesinden o çalışanın işe bağlılığının arttırılmasına ve kariyer gelişiminin planlanmasına kadar her süreçte İK profesyonellerinin yanında oluyor. SAP SuccessFactors HCM ile İK Süreçlerinde Dijitalleşme başlıklı yazımızda da belirttiğimiz üzere, stratejik İK yönetimi çatısı altında değerlendirilen bir kavram olan “insan kaynaklarında dijitalleşme”, SAP SuccessFactors gibi teknolojilerin yardımıyla çalışan ve aday merkezli İK süreçleri tasarlamanın önemine vurgu yapıyor.
Çalışan deneyimi nedir, neleri kapsar?
İngilizcede employee experience olarak adlandırılan ve EX olarak kısaltılan çalışan deneyimi, işe alım ve oryantasyon süreciyle başlayan ve şirketten ayrılma aşamasına kadar devam eden bütünsel deneyimi tanımlayan bir kavramdır. Çalışanların bir şirketi ilk günden son güne kadar nasıl deneyimlediklerini açıklamak için kullanılan çalışan deneyimi, yöneticilerle ilişkilerden iş başarılarına, yan hak ve performans yönetimi sistemlerinden gelişim desteklerine, pek çok başlığı içeriyor.
Çalışan deneyimi, çalışanların şirketlere duyduğu güvenin, saygının, aidiyet duygusunun; kısaca çalışan bağlılığının belirleyicisi konumuyla giderek daha önemli bir kavram haline geliyor. İşgücü piyasasında artan rekabet ve giderek daralan yetenek havuzları da şirketlerin dijital İK teknolojileri ve çalışan deneyimi yatırımları yapmasının önünü açıyor.
SAP SuccessFactors çalışan deneyimini nasıl iyileştirir?
SAP’nin insan ve kültür süreçlerini uçtan uca dijitalleştiren çözüm ailesi SAP SuccessFactors, HxM modülüyle çalışan deneyimi süreçlerini de teknolojinin gücüyle iyileştiriyor. SAP SuccessFactors, çalışan deneyimi söz konusu olduğunda temelde çalışanları “dinleyen”, deneyime kulak veren ve bu değerlendirmeleri stratejik kararlara dönüştüren çözümler sunuyor. Elde edilen analitik veriler ve içgörüler, çalışanların performans yönetimi ve kariyer gelişimi için yol haritaları oluşturulmasında kullanılıyor. Performans yönetimini sürekli kılan, gerçek zamanlı geribildirim ve gelişim hedefi belirleme gibi aşamalarla çalışan deneyimi sürekli takip edilen bir sürece dönüştüren SAP SuccessFactors, çalışanların yalnız hissetmesini ve yönlerini kaybetmesini engellemeyi amaçlıyor.
-
Çalışan deneyimini ölçümleme: SAP SuccessFactors, İK profesyonellerine çalışan anketleri düzenlemeyi, geribildirim süreçlerini sürekli kılmayı ve çalışan hissiyatını ölçümlemeyi kolaylaştıran araçlar sağlıyor.
-
Analitikler ve içgörüler: Anketlerden, eğilim ölçümlerinden ve operasyonel verilerden elde edilen analitikler ve içgörüler, anlaşılabilir arayüzlerle doğrudan sonuç ve eylem odaklı yaklaşımlar kazandırıyor.
-
Performans yönetimi: Yöneticilerin çalışanlarla birebir görüşmeler planlamasını ve her iki tarafın da aynı gelişim hedefleri üzerinde ortaklaşmasını kolaylaştıran SAP SuccessFactors, İK profesyonellerinin kariyer koçluğu odaklı içerikler oluşturmalarını da kolaylaştırıyor. Bu sayede performans yönetimi iyileştirilmiş oluyor.
-
Öğrenme yönetimi: SAP SuccessFactors, LMS (learning management system) olarak da bilinen öğrenme yönetimi sistemleri aracılığıyla iş akışı içinde öğrenmeyi bir alışkanlığa ve şirket kültürüne dönüştürüyor. Ayrıca kişiselleştirilmiş öğrenme programlarıyla LMS’in başarısını ve verimliliğini arttırıyor.
Dijitalleşmeyle performans yönetimi ve eğitim süreçlerinin iyileştirilmesi
Üretken yapay zeka ve yapay zeka ajanları, pek çok tekrar eden görevin algoritmalara devredilmesinin önünü açarken, çalışanlara yeni beceriler kazandırmak ve yapay zekaya hazır bir insan sermayesine sahip olmak, kritik önem taşıyor. İşletmeler, SAP SF tarafından sunulan gelişmiş araçlarla performans yönetimi ve eğitim süreçlerini dijital ortama taşıyarak, ölçülebilirliği, öngörülebilirliği ve stratejik İK yönetimi becerisini güçlendiriyor.
Çalışan deneyimi, performans yönetimi ve öğrenme yönetimi tek potada erirken, güçlenen çalışan iletişimiyle çalışanların şirketlerine ve işverenlerine duyduğu bağlılığı arttırıyor. Zira bugünün çalışanları, öğrenme ve gelişme fırsatlarına açık, adil yönetim ve pozitif çalışma ortamı konusunda titiz bir profil çiziyor.